onsdag 1 augusti 2007

Vi uppdaterar..

Det har inte hänt så mycket på blogg-fronten, varken några inlägg eller feedback överhuvudtaget. Men så är det inte så många som känner till den heller :)

Har jobbat 9 dagar i rad nu, och ska jobba till på fredag innan det är dags för en välbehövlig ledig helg. Sen jobbar jag 5 dagar igen innan det är dags för semester!

Eftersom semestern är förestående så kommer jag inte göra några stora ansträngningar motionsmässigt. Har ännu inte tagit mig råd eller tid att köpa ett par joggingdojjor.
Får jag tid över och vädret tillåter kan jag tänka mig ta fram mina inlines. Man bränner ca 450 kalorier/timmen genom att åka inlines, och då menar de nog inte i nedförsbacke ;)

I slutet på Augusti kommer innebandyn på jobbet dra igång igen.
Det ger följande motionsmöjligheter:
Måndagar: 16-17
Torsdagar: 13-14
Fredagar: 16.30-18

Några veckor senare drar även Söndagsinnebandyn igång, vet dock inte med vilket gäng jag kommer spela men något blir det iallafall.
Då har man 4 "roliga" motionsstunder att försöka pricka in. Men eftersom jag jobbar som jag gör så kanske jag får vara nöjd om jag kan vara med på 2 i veckan. Kan man kombinera detta med ett gymkort där jag kan träna ca 2 gånger i veckan så ser det ganska bra ut.

Har sedan 1½ vecka tillbaka (nåja, sedan Anna och Hansih åkte hem) inte druckit lika mycket öl som förut. Nån kväll har det blivit några. Har druckit mindre överlag och ölen har flera gånger bytts ut mot rödvin!

1 dl rödvin innehåller ca 75-80 kcal
1 dl starköl innehåller ca 45-50 kcal
1 dl starksprit innehåller ca 225 kcal

En flaska (75 cl) rödvin innehåller ca 580 kcal.
En starköl (50 cl) innehåller ca 240 kcal
2½ burkar starköl innehåller alltså MER kalorier än en hel flarra rödvin. Ganska slående. För hur fort får du inte i dig 2 och en halv burköl, tex? Snabbare än en flaska vin iaf.
Tänkvärt.

Starksprit är inte så farligt som det ser ut, 225 kcal på 10 cl är ganska litet i jämförelse med mängden alkohol du får i dig.

denna sida kan man räkna ut ungefär hur mycket kalorier man behöver per dag.
Jag valde "mycket inaktivt" jobb, och "lättare aktiv" fritid, och vikten 95 kg. Då behöver jag 2771 kcal om man kan lita på den där sidan.
Wow tänker jag, då kan man ju käka en pizza och ca 8 starköl per dag, om man nu inte äter och dricker något annat!! ;)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja men visst hade vi kul i gbg =) även om det bidde nåra öl mer eller mindre.... Sen blir det ju alltid mera på sommaren oxå... Najs det låter med flera olika träningspass i veckan, då kan du välja vilket du kan hoppa över :p

Anonym sa...

Mr - H - behöver 2857 kcal! Wehooo!! Iaf de dagar jag tränar! :-) Tror jag ska komma igång igen på måndag med träning. Mår så mkt bättre av att röra på sig. Kanske livar upp bloggen då också, även om den inte kommer handla om mat så får jag hitta på nåt annat j*t att skriva om. Kan skriva om mina tv-köpar-planer och min återupptagna träning! :P 1h kvar och jobba, *bläää* Ge maaa en ööööl!

Anonym sa...

Jag behöver bara 1806 kalorier =) hansih du behöver dubbelt så mkt som mej, men du e ju kille oxå... Tänk om jag behövt mera, då hade jag kunnat äta mera oxå :)

Andipandi sa...

Du vet väl att jag har en blogg jag å =) skrivit från o till i den, inte varit så aktiv så att säga :) men blev peppad nu!

Anonym sa...

3500 kalorier.. jag vet inte vad jag ska välja på mitt jobb riktigt. jag går/springer ju 8h om dagen men jag har ju alltid ngt i munnen :p så d blir väl ganska aktivt antar jag :) kanske ska börja dricka sprit ist för öl då.. fast då blir man ju örjan :/

michael sa...

Den där sidan var ju att stanna i vikt ändå. Inte att gå ner i vikt :) Jag fick ändå inte fram nån rätt mängd kalorier för det fanns inget alternativ för "Ingen aktivitet alls".

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler