tisdag 27 maj 2008

Syntax Error



Jag är ledsen över att jag inte kunnat hålla mitt löfte om blogguppdateringar. Men den mobila tjänsten med bloggande funkade tydligen inte utomlands. Riktigt tråkigt. Hade gjort ett långt och tjusigt förstainlägg, men nä..

Det får bli lite anekdoter och bilder i efterhand istället.
Kan väl börja med att nämna att det inte bara varit syntax error i mobilen. Min hjärna/minne måste varit på semester på annan ort än Prag.

Det hela började på flyget från London - Prag, när Parkas gav mig en penny som "lyckomynt". Myntet skulle bära med sig tur och P sa det hette "Björn".
Nåväl. Det första "lyckomyntet" för med sig är att se till så jag glömmer min plånbok (kontantkort, kreditkort, körkort, dock inga kontanter..) i den där nätkorgen som tidningar och dylikt förvaras i framför ens eget säte. Detta kommer jag såklart inte på förrän jag anlänt till boendet i Prag. Det gjordes några tappra försök att få tag på plånboken igen men planet hade nog redan vänt och åkt tillbaka till London. Tur man har bankmannen Natan att ringa till i sådana lägen. Han spärrade direkt korten, och förde över mina pengar till P's konto - och turligt nog hade P sitt "extra" visakort med som jag därmed fick förfoga över!
Vi diskuterade efter detta huruvida "Björn" verkligen var ett turmynt, men P sa att jag förmodligen haft tur ändå - utan "Björn" hade jag kanske blivit rånad på plånboken och även åkt på stryk!
Jag köpte tyvärr den förklaringen :)

Någon dag senare tappade jag bort lägenhetsnycklarna på kvällskanten. Blev riktigt svettig och undrade vad tusan jag höll på med - först plånboken sen nycklarna!!? Vad pysslade "Björn" med?!
Nycklarna återfanns dock som tur var i servicebutiken vi varit och handlat på innan!

Nu kunde man ju tro att allt var frid och fröjd. Men vi hade en riktigt tuff hemresa att se fram emot - det var nämligen bara 45 min från landningen med ena flyget till deadline för incheckning på flyget hem. Skulle vi missa detta så gick inte nästa flyg förrän 07.00 dagen efter igen! Panik! Skulle vi våga ha kvar "Björn" eller inte?

"Björn" blev kvar i min ägo. Och vi hann med flygen och kom hem idag! Däremot tog "Björn" ut sitt pris. Någonstans på Stansted förlorade jag P's visakort. Tror jag glömde det i den där plastlådan i säkerhetskontrollen. Det var bara att ringa Natan och be han spärra kortet igen :)
Tur man har honom, speciellt när man är så klantig som jag är!
Eller var det bara "Björns" fel? Såhär klantig har jag aldrig varit.

Om ni undrar var "Björn" är nu så såg jag honom sist i en askkopp på Stansted, London.


Turmyntet "Björn"


Turmyntet "Björn" och Parkas

11 kommentarer:

Heden sa...

tjena vilka idiotier! måste du ju fyllt kvoten för år framöver ! Natan borde hoxxa betaltjänst tkr ja.
Det var inte bara ölen då som bidrog te den tillfälliga sinnesförvirringen ?:P

Heden sa...

det står alltså inte "vilka idioter där" :) utan mer riktat åt händelsena alltså!

Anonym sa...

Vad har mamma sagt om sådant Dempa. Suck...du får stanna hemma framöver och bara ha kontanter med dig...

Hansih sa...

Den här historien får mig att tänka på att vi hade en annan turmedaljong av något slag som jag kastade på tågrälsen...

Gaaah, när vi var till London för något år sedan. Visst var den med då? Kommer inte ihåg det.. Säääg!

dempa sa...

Tarrot!!! :) En tärning som alltid talade om vad man måste göra.. skitkul! Fattar inte varför du dödade honom genom att slänga honom på spåret..

michael sa...

haha, tarrot, vilket himla fult namn. dessutom uttalet med betoning pa A:et, ar det sa man sager eller specialuttalade vi var gamla tarning? :)

jag ska skaffa dempa en san dar skatar plambok med kedja i present tror jag. han ska ocksa fa en san dar neongul fjadrad mjukplast nyckelknippa han kan ha runt halsen, som martin brukade ha nar han var ute och lekte som liten :)

dempa sa...

[Tarr-ått] uttalade vi det minns jag! Med betoning på "Tarr" och ett rejält R-ljud :)

usch, sån där nyckelknippa minns jag, de var INTE sköna att ha runt halsen. de fastnade å nöp en i huden och håren (ja, på mig och turkungarna alltså, inte på er hårlösa svennar)..

Hansih sa...

LOL "Tarråt".. så var det ja! Får skaffa en ny Tarråt till midsommar som kan hjälpa oss att fatta beslut! :-)

Anonym sa...

hahaa men omg dempa :) men det var inte bara elände på resan? berätta ngt roligt =)

dempa sa...

Det var bara att göra som du med din pajjade bil 3 mil från Grövelsjön - skita i det negativa och fokusera på det positiva! och det tycker jag vi lyckades bra med!

Ska slänga upp ett positivt inlägg med lite sköna bilder när jag kommer hem från jobbet idag!

Tre katter sa...

Haha! Skön bild på Parkas!! :)

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler