söndag 20 januari 2008

Kom nu ketchup, så går vi!

Efter 1½ timmes innebandy efter jobbet i fredags slog det mig att jag nog hade jobbat rätt mycket på slutet. Tog en titt i den flitigt använda fickkalendern och kunde konstatera att jag jobbat 9 dagar i rad, och 10 arbetspass! (jobbade både förmiddag + natt en dag, övertid iofs så jag får skylla mig själv)
Kunde därmed gott och väl unna mig en 33 cl's Tuborg 4.2% innan bastun. Nu blev ni väl förvånade? Varför skulle jag dricka 33 cl's MELLANÖL på en fredag?!
Jadu. Så går det när man ber frugan köpa ölen åt sig, hehe. Bad henne köpa 50cl's Tuborg 5.2% eller vad de ligger på. Men så går det när hon är stressad ;)

Idag blev det en sväng till Olskroken, trots Stormvarning, klass 2. Tss, säger jag..
Handlade färsk fisk mm hos fiskhandlarn som var på riktigt generöst humör!

Resultatet blev detta: Havskräftor till förrätt


Färsk ugnsstekt lax med romsås till varmrätt


(Man kan tro att jag aldrig äter sallad/grönsaker, men denna gången var det en stor skål Dannasallad till, som dock inte syns på bilden)
Blev ruggigt nice.

Sen måste jag besvara de påhoppen jag fick angående mitt ketchupintag!
Visserligen är det en hel del socker i. Men hur mycket socker/kcal är det i den mängden jag lade på tallriken? 107.2kcal/100g ketchup är det ju. Jag kanske lade på 40g.
40 kcal? Släpp sargen och kom in i matchen!

Ni vet hur man brukar säga, "han är sin fars son". Och det stämmer väl i detta fallet in rätt så väl på mig.
När jag, frugan och syrran köpte fina dyra blåa tallrikar till mor & far o bröllopspresent för 2 år sen så tog han upp tallriken, höll den framför sig och betraktade den med hänförda ögon och sa "Åhhh! Härligt! Pommes frites!! OCH KETCHUP!!!"
Han verkligen fantiserade hur hans "dröm-mat" skulle se ut på tallriken.

Och visserligen kanske jag överdrev en aning med ketchupen på falukorven. Medger att jag inte fick i mig all korv, just för att den var överdränkt med ketchup. Men har ni aldrig hört talas om ketchupeffekten eller??

3 kommentarer:

michael sa...

Skönt att höra att du erkänner att du överdrivit med ketchupen! :)

Men, det var bättre stil på middagen. FASA vilka havskräftor, va sugen man blir! Såg skitgott ut!! Va kul att ha den där handlarn där vid Olskroken.

Kocken McWeiler har varit framme igen! :)

Mellanöl tycker jag inte man ska underskatta. Kan väl vara schysst med en 4%:are ibland.

Hansih sa...

Nästa gång du tar kort, ta med salladen då! Det gör så mycket för intrycket. Jag tvivlar inte en sekund på att maten var god, men den såg hemsk ut på bilden!

Dannas sallad FTW!!

Angående ketchupen så finns det sockerfri ketchup. Jag tycker inte den smakar nå annorlunda, så om man är en storkonsument av ketchup (som du verkar vara) är kanske den att rekommendera! :-)

Drack du bara en mellanöl? Det var det fattigaste, du kan ju inte sluta leva bara för att du ska gå nedåt i vikt!

Mer öl åt dempa FTW!!

dempa sa...

Jo, håller med om att det inte ser lika smarrigt ut när inte salladen är med, den gör ju mkt för ögat!

Blev du rädd för fotot på Zoidbergarna då?? :)

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler