torsdag 5 juni 2008

Detroit Red Wings Stanley Cup Champions 2008


Har orkat stanna uppe hela natten och se matchen som Detroit vann mot Pittsburgh med 3-2 och sammanlagt 4-2 i matcher..

Ni förstår förmodligen inte hur stort detta är.

  • Detroit vinner Stanley Cup med SJU svenskar i laget! (Lidström, Zetterberg, Holmström, Kronwall, Franzén, Samuelsson, Lilja)
  • Zetterberg vinner poängligan OCH blir "MVP" - Conn Smythe Trophy!
  • Lidström blir FÖRSTE europé som lagkapten att vinna Stanley Cup!
  • Förutom de 7 ordinarie svenskarna har två till spelat och fick vara med att fira inatt: Jonathan Ericsson och Mattias Ritola..
Fem nya svenskar fick alltså inatt sina namn inristade i den prestigefyllda NHL-bucklan. Otroligt stort att ett lag som dominerat hela säsongen och vunnit serien, och även vinner hela Stanley Cup har så många tongivande svenska spelare.

Något som var roligt att se var att efter att kapten Lidström lyft bucklan gav han den till Dallas Drake - 39 år gammal och aldrig fått vinna Stanley Cup förrän nu!
Därefter fick Chris Chelios som knappt spelat alls i slutspelet lyfta den - 46 år gammal och 22 år sedan första gången han vann!
Skönt gamla målvakter de vann med dessutom: 43-årige Dominik Hasek och 36-årige Chris Osgood!

Det verkar som att även katterna firat Detroit's seger - eller är de mest lättade över att jag inte kommer sitta uppe på nätterna och kolla hockey på ett tag? Hursomhelst har de gjort tifo av en hel toarulle som ligger utspridd över halva lägenheten..

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ska du blogga, kom med nåt nytt, tjörnbron har rasat.
Svante

Anonym sa...

Haha, vad en tifo de hade gjort!? Jag undrade jag i morse..

Heden sa...

nu ramla datorn ner från bordet så jag kan inte kommentera

Hansih sa...

Hahaha.. gjorde katterna tifo! *lol*

Önskar jag hade orkat sett matchen också... Men räknade kallt med att Pittsburg skulle vinna så att jag kunde se den sista avgörande.

Jag trodde dock du höll på Pittsburgh? Går du inte omkring med såna tischar? :-)

Vilka kommer du hålla på i höst när vi ska på Ottawa - Pittsburg?

Ottawa FTW!

dempa sa...

Mycket konstiga kommentarer här nu?

H: Ja en 7'e avgörande hade varit spännande. Men jag ville så gärna att svenskarna skulle få ta hem det. Visst har jag två Penguinströjor - jag höll ju på dom när jag var yngre. Men Detroit känns som det nya favoritlaget.

Kommer definitivt hålla på Penguins i Sthlm!

Hansih sa...

Du är värre kappvändare än mig du!! :-)

michael sa...

Tror Dempa kommer bli ensam Pittsburgh anhangare i Globen!

Dackell & Alfredsson FTW! :)

Tycker for ovrigt att det ar trakigt att hockeysasongen ar over, nu bara EM man far se fram emot.

michael sa...

Vilket lag haller kapp-vandar Dempa pa i EM forresten? Italien for tillfallet antar jag? :P

dempa sa...

Nä håller stenhårt på Tjeckokroatien!

Magnus Bark sa...

Jag fattar inte hur man kan bry sig om hockey när solen gassar och det är 30 grader ute.

Å andra sidan... Står jag troget och kollar på årets första träningsmatch med mitt fotbollslag i februari varje år, så jag kanske inte ska låta så mycket... :>

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler