torsdag 3 juli 2008

Svensk oxstek med morötter och lök



Har haft en hängmörad svensk 1-kilos fransyska i kylen, och idag tänkte jag testa ett hyfsat fettsnålt alternativ: Svensk oxstek med morötter och lök.

Ingredienser 1.2 kg fransyska eller rostbiff
salt
vitpeppar ur kvarn
1 msk smör
1 msk matolja
2.5 dl mörk oxbuljong
4 st hela morötter
8 st hela pärllökar eller steklökar
Tillbehör:
rårörda lingon eller lingonsylt

Gör så här

1. Salta och peppra steken. Bryn köttet noga runtom i smör och olja i en stekgryta.

2. Häll på oxbuljong och lägg ner morötter och lök. Sjud under lock på låg värme i cirka 2 timmar. Köttet ska bli riktigt mjukt.
Jag har valt att köra med stektermometer för att exakt veta när köttet är som jag vill ha det. Använde gula lökar istället, det var vad som fanns hemma.

3. Om man vill kan man reda av skyn med en till två matskedar vetemjöl utrört i vatten eller hälla i två deciliter vispgrädde och låta koka ihop, men skyn är väldigt god i sig.

4. Servera köttet skuret i ganska tjocka skivor med sky, rårörda lingon eller lingonsylt, kokt potatis, kanske lite pressgurka och gärna bröd för att suga upp skyn.

Under tillagningens gång valde jag att ha i en hemlig ingrediens! Skall dock avslöja den för er här mina vänner: 3-4 tsk honungsdijonsenap! *Mm.. Mmm* skulle man kunna säga..

6 kommentarer:

michael sa...

Later smarrigt!

Stek-termometer? TJENA! :-D Sjalv har man knappt en potatisskalare hemma och sa kommer du med sant kulinariskt mumbojumbo som en stektermometer hehe..

Beratta hur det smakade for oss!

dempa sa...

Stektermometer is the shit ska ja tala om för'a!

Det är kanon att veta exakt vilken temp köttet har inuti.

Det blev gott! Hade i typ 4 tsk honungsdijonsenap och då blev det kanoners! Sen smaksatte jag typ mer med soja och fond så det blev lagom.

Morötter och lök blir så oerhört gott med lite grädde (körde på en 10%) och senap!

Hansih sa...

Nu ere krig, jag ska kontra med ett recept!

Tror jag har kläckt Thairestaurangens hemliga recept. Ska göra ett försök ikväll! :)

Hansih sa...

Otroligt!

Min Chicken satay ala hansih är godare än thairestaurangens! :-D

Ska skriva receptet sen i blogen! Skitlätt också!

Heden sa...

HEJ THAI!! örjan har ju sagt att han ska rama in thai´s nya påse, som ägarinnan målat själv, som en tavla! haha skaplig kommentar:P

Hansih sa...

JAG ORKAR INTE SE DIN OXSTEK NÅ MER!! UPPDATERA!! :-)

Vi skulle ju viktrapporter nu när du börjat promenera! Vi vill ju se hur utvecklingen går.

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler