onsdag 2 april 2008

Maffiafilmer


Min absoluta favoritkategori. Det blir ofta inte bättre än en riktigt bra maffiafilm. Vissa kanske vill invända och mena att min favoritgenre är "Fantasy" och "Riddarfilmer", men det görs faktiskt inte så många bra sådanda - undantagen är väl "Sagan om ringen-trilogin", "Braveheart" och "Gladiator".

Här följer de bästa maffiafilmerna. Har jag missat någon får ni gärna påminna mig!
Notera att:
  • i samtliga har någon av storheterna Al Pacino och Robert De Niro medverkat i!

  • en 4'a i betyg på en maffiafilm är likvärdigt med en 5'a på en vanlig film.


    Den sista har jag nog inte sett tror jag. Har den hemma.
    Sen finns det några andra gangsterfilmer som är helt okej, typ Miller's Crossing. Men de är inte i närheten av de ovan nämnda.
  • 8 kommentarer:

    Anonym sa...

    Tycker att Once upon a time in America är värd en 4:a lätt!
    P.S. Road to Perdition kanske också kan klassas som en gangsterfilm?

    dempa sa...

    Gangsterfilmer finns det många, men dessa var mer inriktade på Italienska maffian. Road to Perdition är förvisso lite gangsterfilm, men irländska. Visst hade jag kunnat tagit med den men jag tycker helt enkelt den är för klen, skulle nog bara ge den en 3a. Det finns bitar i den filmen som är mycket bra, men väldigt mycket som är för "mjökigt" också..

    Hmm.. gav jag bara "Once upon.." en 3a alltså? Men betänk då att den är en 4a jämfört med "vanliga" filmer ;)

    michael sa...

    skitbra dempa, ett par filmer har jag inte har sett som jag maste ta hem.

    speciellt once upon a time in america maste jag se, dom namnde ocksa den pa varan guidade tur vi hade i new york, ska bli spannade att se!

    Heden sa...

    Tjuren från Bronx e ju ingen gangsterfilm! En verklighetsbaserad historia kring boxaren Jake La Motta.
    Men bra e den!

    Hansih sa...

    Du har glömt en av de bästa: http://imdb.com/title/tt0086250/

    Knarkmaffia! :-)

    dempa sa...

    Heden: Nu blandar du ihop lite grejer här! "A Bronx tale" eller "I skuggan av Bronx" är en maffiarulle.
    Den du tänker på, även den med De Niro, är "Rumble in the Bronx", dvs "Tjuren från Bronx". Så nu får du kamma dig gosse!!

    H: Du har helt rätt, har helt å hållet missat den! Kändes som jag inte fick med 1-2 filmer. Iofs handlar den inte om italienska maffian, men den följer de andra maffiafilmernas klassiska stuk och så är det ju Pacino, så den är given på listan!

    michael sa...

    Undra hur omrostningen hade gatt pa min sida om Michael Corleone varit med som ett av chefs-valen? :)

    Darren sa...

    På tal om maffia, så har jag ett boktips. Cosa Nostra av John Dickie, riktigt bra biografi över siciliansk maffia. Påminn mig så kan du låna den av mig nästa gång vi ses.

    http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9172320850

     
    dempabeer ©2009
    Design by Daniella Weiler