onsdag 23 april 2008

Sjömansbiff


Blev sugen på att testa ett recept jag aldrig gjort förut.

Sjömansbiff, 4 portioner:

Ingredienser:

- 6 hg innanlår av nöt eller färdigskivat sjömansbiffskött.
- smör
- 4 gula lökar
- ca 12 potatisar
- svartpeppar
- salt
- 2 köttbuljongtärningar
- 1 flaska porter (33 cl)
- 1 flaska ljus öl (33cl)
- 1 lagerblad
- hackad persilja

Nu har jag varke persilja eller lagerblad men det kan inte spela så stor roll. Eller så gör det det, men jag har inget val :)
Måste åka hemifrån kl 13 för att hinna till jobbet så jag får minsann sätta igång och skiva potatis redan nu.. *suck*

6 kommentarer:

Hansih sa...

Att laga sjömansbiff utan lagerblad är som att laga den utan kött - gammalt kockordspråk! :-)

Jag har faktiskt aldrig lagat det själv, har fördomar mot den rätten att köttet ska vara så otroligt segt. Men när det är öl i maten så borde det ju bli gott! :-)

dempa sa...

Alltså, ETT enda ynka lagerblad kan ju inte göra sån stor skillnad. Det har jag helt enkelt svårt att tro :) Zeke fick doppa tassen istället, återstår att se vad det gav för effekt!

Sjömansbiff ja, det är väl segt - INNAN man kokar det? Har fått för mig att det inte alls är segt efter att ha fått puttra i 50 min.
Nu är hela konstellationen i traktörpannan. Det var preciiiis så det fick plats. Testade i en vanlig kastrull först men den var för liten.
Vi måste skaffa större kärl, detta var inte första gången man fick panik när man märkte att det inte fick plats.

michael sa...

Har ingen koll alls pa vad sjomansbiff ar for nat, 2 flaskor bars i den, sjukt ju! :)

Sjomansbiff ar nat sant man bara hort om men later sa gammalmodigt och trakigt att man inte blir sugen att prova det, sa hoppas du har en batter upplevelse sa kanske jag kan andra min uppfattning!! :)

dempa sa...

Har inte ätit min portion än, tog med till jobbet. Däremot gjorde jag nog fel som följde tipset/receptet att skära potatisen i centimetertjocka skivor. Hade ju räckt att dela potatisarna på mitten. Nu blev de halv sönderkokta, och då har det ändå puttrat på låg värme bara. Så det är lite mer soppa än gryta känns det som :)

Tyckte det var liite väl smaklöst så jag klämde i några matskedar "gulaschcreme" som jag köpte i Budapest, då blev det lite sting i grytan :)

Nåväl, ska äta om 45 minuter - återkommer med betyg då!

Anonym sa...

Skall bli spännande att få smaka när jag kommer hem...:)

dempa sa...

Nja, så speciellt var det ju inte direkt lär jag säga.
Sönderkokt potatis. Sen blev det kanske lite för mkt sting av gulaschcremen. Men den är nog mycket godare efter två dagar i kylen!

Själva köttet var som vilket grytkött som helst egentligen. 129 kr kilot var riktigt ockerpris!

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler