måndag 17 mars 2008

Middagstipset



Har ni den här creme fraichen hos er? Isåfall har jag ett jättelätt och supersmaskigt middagstips:

- Ca 500 g kött (fläskfilé, kotlett eller strimlad biff)
- 2 morötter
- 2 gula lökar
- 1-2 burkar smaksatt Creme Fraiche (Senap, Dragon, Honung)
- 6-8 potatisar
- salt, peppar

Jag brukar bryna köttet för sig i en panna + salt&peppar, och när det är färdigt tar jag köttet åt sidan och bryner löken (grovt skivad) och morötterna (hyfsat tunt skurna på längden) tills de har en fin färg och morötterna blivit hyfsat mjuka.
Sen häller jag i köttet och tillsätter creme fraichen. Om man vill har mycket sås kan man tillsätta ännu en ½-1 burk smaksatt creme fraiche (då blir det ganska mycket senapssmak), eller lite fettsnål matlagninsgrädde (mindre senapssmak).

Servera med kokt potatis!
Har även testat det med pasta, men då kan man nog skippa morötterna och med fördel använda strimlat nötkött istället!

Låt väl smaka! :)

4 kommentarer:

Hansih sa...

Ah nice med ett mattips! Är det vardagsmat eller fredagsmat det här? Och är det jättegott? Eller bara vanligt gott? :)

Cräm fräschen lät himla kewl! Får hoppas att den finns i mina butiker!

Anonym sa...

Låter som de är nått jag borde testa på.. en riktig singel middag :)

Hansih sa...

Vad är det för fel på korv med bröd då kribban? :)

dempa sa...

Jag skulle vilja säga att det är god vardagsmat!
Men visst kan vi säkert äta detta en fredag, jag å frugan. Kanske inget man bjuder 4-6 personer på, men oerhört enkelt och mkt gott.

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler