måndag 24 mars 2008

Moussaka!



Moussakan blev lyckad! Nästa gång ska jag dock göra några små ändringar i receptet, då kommer det bli ännu godare!
Vi var 4 pers som åt, och det blev ändå nästan hälften kvar så nu har jag 2-3 matlådor över till veckan :)

Helgen med dess 4 lediga dagar var helt okej. Lite tråkigt bara att vi fick återbud TRE av dessa dagar, från folk som vi skulle ut och käka med på kvällarna.
Idag var vi på the Rover först, sen skulle vi gå till ett ställe som visade sig ha stängt idag så vi slutade på vårat favoritställe "Lilla Tavernan" och det var som vanligt huuur gott som helst!

10 kommentarer:

Hansih sa...

Den ser himla god ut iaf! :-) Kul att du lägger in recept, gör mer sånt!

Jag ska berätta imån vad jag åt i helgen, det var mumsfillibabba det kan jag säga :)

dempa sa...

Jo det är roligt med recept tycker jag! Provade ju den Anna gjorde förut och det var lyckat!

Du kan väl skriva mer recept du med, jag menar inte bara säga vad du åt typ "Chokladinbakad Gösfilé med sauterad Skinkpotatis" det säger inte så mkt om man vill göra det hemma..
Fast det kanske är en del grejer som man borde tillägga: "Dont try this at home!" :)

Anonym sa...

Jag som egentligen inte alls är något fan av köttfärs tyckte att Moussakan var helt okej! Till och med god när man fick med fetaost på gaffeln!!

Andipandi sa...

Låter mumsfilibabba det där!! Jag älskar moussaka o grekisk mat!! Ske jag defenitift prova :)
Jasså dempa du provade kycklingen som jag la ut? Vad kul =) Gillade ni den?

dempa sa...

Pandi: Jo jag gjorde ju din kyckling, läste du aldrig om det??
http://dempabeach2k8.blogspot.com/2008/02/testlagning-och-provsmakning.html

Det bästaste med Moussakan är att man kan förbereda den innan, sen bara vips in i ugnen. När gästerna kommer är den klar och köket är fortfarande skinande rent :)

dempa sa...

Klicka här för att se det jag skrev om din rätt, Pandi!

Andipandi sa...

Grymt dempa, såg ditt inlägg om det nu :) Jo jag brukar alltid ha mkt oliver o soltorkade tomater i så att det blir mkt smak o mkt jokks på tallriken :D
Nästa gång jag gör den ska jag ta kort, så får du se hur det ska se ut :p

Anonym sa...

Testade den i fredags, med viss modifiering i receptet dock, och jag tyckte den var kalasgod! Mmm..
På lördagen blev det fläskfilé med cr.fraichesåsen, och söndagen blev det vad jag och min make kallar "dempakyckling"
Vilken helg! :)

dempa sa...

Wow Emla, ni hade en riktig dempahelg där! Det enda som saknades var väl att jag var där i egen hög person :)

Hur blev Fläskfilén då? Jag har köpt hem honungsdijonsenap, för jag tycker det kan bli lite smaklöst ibland och då är det bra att kunna piffa till det lite med mer senap.

Hur gjorde du Moussakan? Alltså, hur modifierade du receptet?

Anonym sa...

Fläskfilén var lite för söt för egen smak. Men kanske hade blivit bättre uppblandat med vanlig cr.fr & dijonsenap..
Moussakan drog jag på med mer vitlök och kryddor. "Mustade" till den aningens, och hade i både japansoja och sambal tillsammans med tomatpure.
Smarr smurr..

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler