torsdag 6 mars 2008

Villa Antinori


Fick en present av Antonio igår som tack för att jag bjöd på lite whisky på tåget till Sthlm: Villa Antinori, (Toscana). Ska vara ett riktigt fint vin, ser fram emot att prova det! Toscana ska vara ett riktigt sjysst distrikt, eller vad säger ni H, Z och P?

Har köpt några biffar (rostas) som jag nog steker på imorgon kväll, kan nog passa bra ihop med detta vinet!

Tack Antonio! - (som förövrigt är SJUKLIGT lik Alexander Östlund), ska ta ett kort på honom nästa gång så ska ni få se.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Toscana is a very lovely place! Vinet är givetvis också säkerligen väldigt bra =) Får uppdatera sedan också med de viner jag och Jonatan fyllt på vårt lilla vinförråd med!

Hansih sa...

Jag köpte den igår faktiskt och åt den till en stek. Om jag ska försöka mig på en amatörmässig recenssion med mina bristfälliga smaklökar skulle jag säga att bordeauxdruvorna slår igenom tydligt även om det finns ett tydligt inslag av körsbär. Den ska ju vara kryddig och mustig men jag tycker mig känna en del fruktighet i den ändå. Jag tycker mig även urskilja lite vaniljton i eftersmaken. Eftersmaken är relativt lång då man även känner en viss svartvinbärssmak. Hur väl det här stämmer vet jag inte, men det ska bli kul att höra vad du tycker om den.

/ Vinprofessorn

michael sa...

Najs!! :) Sa det blir roast och vin ikvall da allsta? Skont det!

Finns sa otroligt mycket bra vin fran italien. Tycker ocksa Toscana ar fint.

Nastan mer intressant vad det ar for druva dock. Var ju en rejal blandning det dar! Dom har forsokt trycka i sa manga druvor dom kan i flaskan! :)

60% Sangiovese, 20% Cabernet sauvignon, 15% Merlot och 5% Syrah.

dempa sa...

H: Var det du som skrev det där eller var det ctrl+c/ctrl+v? :)
Alltså, var vinet gott eller inte? Det framgick aldrig. Hehe. Men kostar det 129 spänn så tycker man ju det borde vara gott!

P: Jo en hel del druvor hade de tryckt i! Sangiovese vet jag inte om jag druckit. Men som sagt. Har ett par rostas (ser ut som oxfilé-tournedos) i kylen som vi ska testa till ikväll :)

Hansih sa...

dempa: Jo det var jag, men som sagt vet jag inte hur väl det stämmer överens med hur det är i verkligheten, därför ska det bli kul att höra vad du tycker.

Bara för att det kostar 129 behöver det absolut inte vara gott, det ska du ha j´vligt klart för dig! :-)

Det var helt okey. Jag kommer nog inte köpa det igen, men helt okey.

michael sa...

Sangiovese ar ett av dom vanligaste druvsorterna bland Italienska viner. Jag har ingen storre koll pa dyrare Sangiovese viner, men jag tycker det brukar vara ett sakert kort att kopa bland billigare viner. Brukar vara mycket battre an en billig Tempranillo t.ex.

Att det ar manga olika sorters druvor ar dock inget minus. Vin ar inte som Whiskey single/blended malt. T.o.m. dom dyraste Bordeaux vinerna har olika druvsorter blandade.

Hansih sa...

Om vi nu är inne på Sangiovese viner så är väl det här vinet inte något som ligger i toppen där. Men vad som är gott för en expert och vad dempa tycker är gott skiljer sig nog relativt mycket. Så det är väldigt lurigt att rekommendera någon annan vad som är ett bra vin. Ett generellt tips är väl ändå att hålla sig till fruktiga och smakrika viner till en början för att senare gå över till kryddiga och mustiga. Dock har jag inga belägg för det påståendet utan det är något som jag själv har märkt fungerat på mig.

dempa sa...

En sjysst blended whisky har jag absolut inga problem att dricka, tycker det är lite superhajpat med single vs blended.
Ska nog köpa på mig någon sjysst cognac nästa gång jag åker utomlands faktiskt.

Vad det gäller viner så gillar jag kryddiga och mustiga viner.
Nån som vill rekommendera ett bra box-vin till imorgon? Det blir kyckling med en del soja och sambal, och ris. Vi blir 6 personer.

Heden sa...

ja kul å se att boysen kommit längre nu än KIR dagarna å när heden lära tjacka Päroncider 7,0 % åt boysen för en fredagkväll! :)

dempa sa...

Okej, nu har vi provat vinet.
Drack det i fredags till kött och klyftpotatis med choronsås och dannasallad.

Måste säga att det var en mycket säregen lukt som jag hade aningen svårt för, medans Danna gillade vinet ganska skarpt. Jag tyckte det var helt okej, men hade svårt att se prisvärdheten i det. Har druckit åtskilliga viner i 75-80 kronorsklassen som varit bättre.
Önskar jag kunde beskriva doften mer. Tror Danna tyckte det doftade starkt av "måjsade" russin! Kanske därför jag inte uppskattade doften - russin har aldrig varit något jag tyckt om i yngre dar!

Hansih sa...

dempa: Kände du ingen smak av körsbär?

Undrar vem som har dåliga smaklökar ja - hah! :p

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler