måndag 31 mars 2008

Oxfilé istället för ryggbiff..



Har haft 950g benfri Ryggbiff (Brasilien) i bit liggandes i kylen i en vacuumpack i nästan 2 månader. Bäst före 5 April har det ju stått, så jag har inte haft någon brådska med att tillaga den. Igår var det dags, tänkte helsteka den - hade fått sjysst tips av Örjan hur jag skulle gå tillväga. Men när jag tittar på etiketten på Ryggbiffen står det "Förvaras mellan -1 och +4 grader. Vid förvaring högre än +4 förkortas hållbarheten betydligt..
.. När förpackningen öppnas kan köttet ge ifrån sig en aningen syrlig doft, som beror på mörningen. Denna försvinner efter några minuter."

Nu blev jag riktigt orolig. I ett kylskåp har man väl ca +8 grader, och i mitt kanske jag haft +7. Och med tanke på att det bara är 1 vecka till deadline så lär inte köttet vara så bra? Öppnade förpackningen och det luktade väldigt skumt. Det var ingen syrlig lukt utan snarare lukten av svavel - det luktade lite som en äggprutt a'la Noffen ;)
Efter noga övervägande beslutade jag mig för att slänga biten. Tråkigt. Nästa gång kommer jag inte vänta så länge med att tillaga det. Men man blir ju lite lurad av datumet?

Nåja, det var bara att gå över till ICA och köpa 370 gram Oxfilé för 399 kr kilot! Stekte på en varsin bit åt mig och Danna, sen stekte jag färdigt den i ugnen så den var härligt röd inuti! Så mört så det smälte på tungan.
Till köttet drack vi ett vin som vi faktiskt fått i bröllopspresent när vi gifte oss Nov 2004! Har varit orolig att även vinet skulle hunnit bli dåligt, men det var det inte. Det var riktigt riktigt gott däremot! Dessutom var vinet svart som synden! Har aldrig sett något mörkare..
Penfolds Kalimna Bin 28

9 kommentarer:

michael sa...

Fasa va trakig med det brasilianska kottet! :( Lat ju helt SJUKT gott ju! 950g ocksa?? Vart kopte du det? Maste kostat en del!!

Ja det var ju en himla konstig temperatur liksom. -1 till +4, vem sjutton har det hemma, later ju som nan konstig restaurangkoks-temperatur liksom. Hemma har val 99% bara en kyl och en frys!

Anonym sa...

Tråkigt med köttet! Brukar handla en fin bit Hereford inne i Saluhallen då och då... snacka om oxfilé att dö för!

Förresten, varför ingen inför-allsvenskan-post? Fortfarande deppig efter Modos ras?

I alla fall, här är min tabell:

1. IFK Göteborg
--------------------
2. Djurgården
3. Helsingborgs IF
4. Malmö FF
--------------------
5. Karlmar FF
6. IF Elfsborg
7. AIK
8. Hammarby
9. Halmstad BK
10. Gefle IF
11. GAIS
12. IFK Norrköping
13. Örebro SK
--------------------
14. Trelleborgs FF
--------------------
15. GIF Sundsvall
16. Ljungskile SK

Anonym sa...

Det var sjuuuukt gott med oxfilén!!!
Bättre än på restaurang! :)

Andipandi sa...

Stackars dempa :( så trist att behöva slänga mat sådär... Själv brukar jag alltid frysa in köttet om jag köper nåt som jag inte tänker tillaga samma dag. Då behöver man aldrig vara orolig :)

Men ni verkar ju inte ha lidit :) Oxe är helt klart grymt kött!

Hansih sa...

Brasilianskt kött är riktigt bra. Visst kan man ha synpunkter på hur de behandlar djuren, men snackar man kvalité tar jag hellre brasilianskt än svenskt.

Hur smakade vinet då? Passade det bra till oxen?

Prova köp kängurufilé nästa gång, det är faktiskt ett intressant kött. Borde gå att få tag på lätt nere i götet!

dempa sa...

Thorpe: Köptes på ICA, har för mig det var bra pris. 129 kr kilot eller nåt?

Mo: Allsvenskan är såå dålig/tråkig :)

H: Vinet passade oerhört bra måste jag säga! Ett perfekt vin till sånt härligt kött! 155 kr är en aning dyrt för en flaska men om man vill lyxa till det så!

Känguru? Hur blev den du gjorde, hur tillagade du den? Ska den stekas som oxfilé tro? Panna eller ugn?

Hansih sa...

Kängurun jag gjorde blev helt underbar. Dock är det viktigt att det är filén på kängurun som ni anrättar.

Stek den i pannan nån minut, krydda med salt och peppar bara. Behandla den som en oxfilé. Lite blodig känguru e bara gött! :-)

Kribbmasta sa...

hahaha, "äggprutt a´la Noffen", de är så sant.. Fick känna av den idag faktsikt efter att han hade druckit 1L egen tillverkad milkskake. "De gick ner fort de där" sa han efter att ha druckit upp allt på 2 min.. Var ungefär som när Tobbe från köping dricker sprite. Och jag vart den där tjocka killen som sitter bredvid " drick lugnt nu" Noffen

Hansih sa...

Kribban: LOL LOL LOL! :-D

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler