måndag 10 mars 2008

SM-slutspel; Kvartsfinaler


Om ganska precis 24 timmar vet vi hur de första matcherna slutat i SM-slutspelet i ishockey.
Såhär tror jag matchserierna kommer sluta:

HV71 - Skellefteå AIK
Seriesuveränen HV71 möter ett Skellefteå som gör sitt första slutspel på 27 år. Det som talar för AIK är att de kan spela hyfsat avslappnat, man är ruskigt nöjda över att slippa spela kvalserien. Renberg, Söderberg, Goren och Hadelöv är AIK's nyckelspelare men det krävs att hela laget spelar över sin förmåga om man ska rå på HV, som har ett grymt bra lag på alla positioner.
Tips: 4-1 till HV71

Linköpings HC - Djurgårdens IF
DIF är helt klart årets överraskning i elitserien. Man har pga halvtaskig ekonomi fått satsa på unga killar från 08-området och det har gett resultat. Daniel Larsson är elitseriens kanske bäste målvakt (och typ rookie!) och man har en av de tuffaste backarna i Ossi Väänänen. Firma Bremberg & co får bära ett tungt lass i ett annars ganska namnfattigt lag. LHC har elitseriens bästa duo i Mårtensson och Weinhandl, men man har haft det kämpigt mot DIF i år och backsidan plus målvakten är frågetecken.
Tips: 4-3 till Djurgården

Modo Hockey - Timrå IK
Repris på tidernas kvartsfinalserie! Strongt av Modo att välja Timrå igen, men jag tror inte det hade varit bättre att välja Frölunda. Resvägen blir kort för båda lagen och man har tid att ladda batterierna. Modo får se upp med Timrås vassa finline: Hahl, Pärssinen, Pyörälä. Men får man stopp på dessa och får vara hyfsat skadefria ska man ta den här matchserien. Nyckeln kan vara i om Modo får igen Timander och Yetman lagom till nedsläpp. Dessutom har man en Wernblom i laget som inte spelat slutspel på 4 år - gissa om han kommer vara redo att offra en kroppsdel eller två för seger.
Tips: 4-2 till Modo

Färjestads BK - Frölunda Indians
På pappret ett hett "västsvenskt derby". Måste säga att det känns ganska skönt att något av de här lagen får slå ut varandra redan i kvarten. Nog för att Frölunda underpresterat med det laget man har, men i ett slutspel kan allt hända. FBK har varit fågel och fisk precis som Frölunda, och det hela kan nog sluta hursomhelst. Tror dock Frölunda kammar till indianskruden och slår ut FBK om inte Jönsson & co får en "Lidnersk knäpp" (ett av de skönaste uttrycken jag vet) och spelar som i fornstora dar.
Tips: 4-3 till Frölunda

Hur tror ni kvartsfinalerna slutar? Skriv i kommentarerna!

Edit: lite komiskt att jag i den första texten om HV - AIK lyckades klämma in ordet "ruskigt" tre gånger på de få meningarna! Tack för att det finns något som heter 'redigering'! :)

5 kommentarer:

Hansih sa...

Jag bryr mig bara om Modo - Timrå kvartsfinalen så jag utelämnar de övriga matcherna.

Ryktet säger att Timrå hade svåra skador för tillfället? Är det bara rykten eller finns det någon sanning i det? Om Timrå inte har några viktiga gubbar borta så tror jag nog att det blir jämnare än vad du tror, jag tror på 7 matcher och i den sjunde matchen avgör Sanny Lindström i tom kasse! :-)

Men jag håller ändå på ModÅ i serien, för Timråsupportrarna är alltid så himla dryga när BIFF möter dem.

michael sa...

Himla schysst sammanfattning maste jag saga! Mycket bra skriven Dempa.

Jag har tyvarr for for dalig koll pa lagen sa jag ska inte forsoka mig pa nagan egen analys, det skulle bara bli lojligt :)

Haha jag har aldrig hort det dar Lidnersk knäpp men det var ju ett bra uttryck. :)

Paminner mig om http://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_Johnson_(amerikansk_musiker)
- det ryktades att han salde sin sjal till djavulen for att kunna spela gitarr. Han hade aldrig kunnat spela na vidare, men nar han kom tillbaka efter en resa spelade han som en mastare. Hence, legenden om Robert.

dempa sa...

Timrå's "enda" skadade spelare som är borta säsongen ut är Jonatan Hedström och Erik Andersson. Finnarna ska visst vara speldugliga igen.

Robert Johnson är med i "Oh brother where art thou" va? Han står i en vägkorsning, och har väl precis sålt sin själ till djävulen när de plockar upp han och han hamnar i deras "band" ?

michael sa...

Jepp det stammer ju! Maste nastan se om den filmen, sa himla bra ju! :)

Anonym sa...

Frölunda smiskade sönder och samman Färjestad som var helt tagna på sängen av trycket i Frölundaborg...
2-0 efter 35 sekunder säger allt!
Blir intressant och se vad som händer i Löfbergs på torsdag!
Kommer Färjestad mobilisera eller har Frölunda fortfarande greppet?

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler